Van vastend Qatar naar bruisend Indonesie - Reisverslag uit Doha, Qatar van Stephen - WaarBenJij.nu Van vastend Qatar naar bruisend Indonesie - Reisverslag uit Doha, Qatar van Stephen - WaarBenJij.nu

Van vastend Qatar naar bruisend Indonesie

Blijf op de hoogte en volg Stephen

30 Juli 2012 | Qatar, Doha

Beste Schildknaapjes,

We zijn inmiddels al bijna een week in Indonesie, dus dachten we maar eens iets van ons te laten horen. Het reisgezelschap is inmiddels compleet veranderd en dit jaar ben ik met Alex en Laurens een maandje weg. Onze reis begon lang, heel lang zelfs. Vorige week woensdag vertrokken we vol goede moed in de auto naar Brussel. Omdat we wat eerder op de luchthaven moesten zijn hadden we erg geluk en konden we stoelen krijgen met zeeen van beenruimte. Het leek daarom wel alsof we in de business class zaten. De eerste vlucht ging vrij vlot voorbij de prima inflight entertainment van Qatar Airways verzorgde ons tot in de puntjes en het eten was boven verwachting prima. Na 6 uur vliegen naar Doha (Qatar) begon onze heerlijke tussenstop. 9,5 uur wachten op de luchthaven bleek een hele kluif. Niet veel te doen, weinig eetstandjes open en een winkel waar we ons konden vermaken.

Gelukkig vermaakten we ons met andere "gestrande" reizigers en begon het small talking met mensen van over de hele wereld. Meestal de usual questions als waar we vandaan komen en hoe lang ik dan wel niet ben of Laurens een geest was met zijn blonde lokken. Dit bleek een voorbode te zijn voor wat ons te wachten stond.

De tweede vlucht was even aangenaam als de eerste. Weer zaten we op heerlijke plaatsen met veel beenruimte eten was ook weer prima te doen. Veel bijgeslapen omdat we op Doha Airport niet veel hebben kunnen slapen. Saillant detail is dat we in onze wakkere kwartiertjes konden genieten van een stewardess die om op te eten was ;).

Na 30 uur reizen werden we heerlijk opgehaald op de airport. Binnen de korste keren werd ons gelijk duidelijk in welke chaos we terecht waren gekomen in Jakarta. Scooters, vrachtwagens, taxi's en tuk tuk's reden om ons heen zonder enige vorm van verkeersregels om over na te denken. Wel moet opgemerkt worden dat de wegen erg goed begaanbaar zijn, waarop Laurens wist te melden dat deze sowieso beter zijn dan in Belgie. Na een half uur aangekomen in ons hotel waar op ons een welverdiende heerlijke Bintang (Bier voor de leken onder ons;) ) stond te wachten op het dakterras van ons hotel. Ik zal jullie niet onthouden dat dit hotel in een pand lag met 5 torens van 39 verdiepingen. En dat op het tussenterras op de 5e verdieping een immens groot zwembad en twee jacuzzi's, een voor de heren en een voor de dames en kinderen, een sauna en tennisbaan. Wel kwamen we erachter dat DEET muggenspul absoluut geen overbodige luxe is.

Omdat we erg moe waren van de reis zijn we de volgende ochtend door de ontbijttijd heengeslapen (red. niet door de bintang). Daarna zijn we heerlijk in het zwembad en de jacuzzi geplonst en hebben we onze eerste aanraking met een indonesische lunch gehad. Verrukelijk gegeten dus dat belooft veel goeds. Eigenlijk de rest van de dag niets uitgevoerd en rustig bij het zwembad, in de jacuzzi en de sauna geacclimatiseerd. Uiteraard de avond afgesloten met een drankje op het dakterras.

De volgende dag het ontbijt niet gemist in het hotel, waar we heerlijk konden genieten van warm eten in de ochtend. Vandaag stond er rijst, noodles en kip op het menu. Na het ontbij onze doorreis naar Yogyakarta geregeld op het treinstation in Jakarta, want in Yogyakarta stond een naar eigen gezegde een van de wereldwonderen te zien is. Aangekomen met de taxi waarvan de prijs er een was om van te dromen in Amsterdam. Daarna gelijk het Nasional Monument bekeken waar duidelijk werd hoe er officieel wordt gedacht over de Nederlandse overheersing van Indonesie. Welke niet echt mals was....

De volgende ochtend hadden we om 08:45 de trein, vroeg opstaan maar prima te doen. We hadden Eksekutiv tickets op de kop getikt voor een appel en een ei en hier waren we meer dan blij mee. 8 uur hebben we op onze eksekutiv stoelen kunnen koekeloeren naar het landschap en de daarbij horende schoonheden en armoede. Uiteraard de sloppenwijken in de buitenwijken van Jakarta en helemaal aan de andere kant denderden we voorbij rijstvelden van alle kleuren en maten. We zijn meer dan benieuwd wat het natuurschoon van Indonesie ons nog meer te bieden heeft. Na de treinreis zonder enige reservering op zoek gegaan naar een hotel. Na een goede tip uit de lonely planet was het in een keer raak. Een prima hotel met groot zwembad verzorgt nu onze nachtrust.

Inmiddels zijn we al 2 dagen in Yogyakarta (wat zeker veel beter is dan Jakarta, al is het niet op de minste plaats dat hier geen smogwolken hangen en er een heerlijk zonnetje schijnt) en zijn we vandaag naar het zelfbenoemde wereldwonder Borobodur gegaan. Iets wat we zeker niet wilden missen, maar kleiner dan verwacht. Op de heenreis nog wel de verwoestende kracht van de vulkanen in de regio gezien. De eruptie van de Merapi-vulkaan in 2010 had platgebrande huizen en veel slachtoffers tot gevolg. Na ons bezoek aan de Borobodur heerlijk in een plaatselijke Warung een Sate Ayam gegeten welke alle kipsatees in Nederland in het niet laten vallen.

Zojuist onze trip naar de Bromo-vulkaan gepland. Morgen om 07:45 zitten we in de bus nog verder Oostelijk het eiland Java op. Over 2 dagen zijn we op Bali en gaan we genieten van onze eerste dagen strand!

Het is nu maandag, dus veel plezier met jullie werkweek en tot Bier.

Stephen