Vanuit de Amazone tot diep in het Andesgebergte - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Stephen - WaarBenJij.nu Vanuit de Amazone tot diep in het Andesgebergte - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Stephen - WaarBenJij.nu

Vanuit de Amazone tot diep in het Andesgebergte

Door: Stephen

Blijf op de hoogte en volg Stephen

08 Juli 2013 | Peru, Cuzco

Beste Schildknaapjes,

Na ons heerlijke amerikaanse ontbijt bij de Waffle House richting de airport voor weer een heerlijke 24 uur aan reizen. Inchecken op Atlanta en richting de goede terminal, dat dachten we althans. Omdat Atlanta airport zo'n 10 terminals heeft en wij heerlijk zaten te chillen bij terminal F dachten we vlak bij terminal E te zitten. Achteraf bleek dat er met een metro naar onze terminal moest worden gereisd en haalden we ternauwernood onze vlucht nog. Delta airlines was toch heel wat minder dan KLM, maar al met al prima gevlogen.

Na ongeveer 7 uur vliegen kwamen we aan in Lima, prima vliegveld, gelukkig maar want we moesten er nog 10 uur overbruggen voor onze binnenlandse vlucht naar Puerto Maldonado in het Amazonegebied. Saillant detail; Lionel Messi (de beste voetballer ter wereld) kwam nog even langswandelen met een horde fotografen en fans achter hem aan. De uren gingen langzaam voorbij maar eindelijk rond 05:00 AM konden we inchecken. Van de vlucht hebben we weinig meegemaakt want vanaf het moment van instappen tot het taxien naar de gate lagen we beiden voor pampus.

Rond het middaguur kwamen we dan eindelijk aan op onze bestemming. Het heerlijk warme amazonegebied omarmde ons en de zon maakte aan alle moeheid een einde. Prima hostel midden in het erg gezellige centrum van het dorp. Gelijk in de middag een wandeling door de omgeving gemaakt met een replica van de golden gate bridge in San Francisco, alleen dan uitgedost in het oranje en een uitkijktoren van zo'n 45 meter hoog waar we ons eerste doel van de reis in het verschiet konden zien. Het amazone-oerwoud. 's Avonds uiteten met een paar Amerikanen en tijdens de biertjes na het eten kwamen de meest bizarre onderwerpen over de V.S. aan bod. Afgesloten met nog een biertje in de lokale pub en gauw gaan slapen want de jet lag begon toch echt in te slaan als een bom.

De volgende dag onze tour het amazone-gebied in geboekt en een bezoek gebracht aan de lokale basischool! 's Middags nog even naar de lokale Serpenteria, een soort van opvangshelter voor de tropische dieren uit de omgeving. Eigenlijk een soort van onprofessioneel opgezet dierentuintje met slangen, twee puma's en een hoop slangen. Onze ticket werd nog even geniaal beplakt met "Cancelado" zodat de portier van dienst de entree-fee in zijn eigen zak kon stoppen. 's Avonds wederom met wat andere backpackers en onderzoekers uit de omgeving gegeten en de avond afgesloten in het lokale bierhuis (Casa del Cerveza). Hier werd het verband met laffe borrelaars en Aziaten maar weer eens meer dan duidelijk.

Dan eindelijk de jungle in; na een boottocht van een uurtje kwamen we aan bij een jungle lodge voor een drankje en een snack waarna we richting het Tambopata reserve forrest gingen. Na een wandeling met uitleg van 30 minuten aldaar op 40 mtr hoogte geziplined en door de bomen geklauterd. De tropische vogels van onvoorstelbare kleuren vlogen ons om de oren! Briljant. Terug naar de lodge voor de lunch en daarna een uur of twee gekayakt richting het Monkey Island. Deze naam mag het ook zeker dragen aangezien we wederom na een jungletocht met veel muggenbeten aankwamen tussen een hele apenkolonie die gezellig langskwamen voor bananen, de een na de andere kapucijnaap en doodskopaap kwam gedag zeggen. Aan het eind van de middag terug naar Puerto Maldonado want omdat we veel willen zien in deze vijf weken hebben we een vrij strakke planning. Maar hier hadden we zeker nog wel een paar dagen kunnen vertoeven. 's Avonds nog even de lokale Missverkiezing kunnen meemaken.

Na een vlucht van maarliefst 35 minuten kwamen we aan in de stad waar we zeker een van onze hoogtepunten gaan beleven, Cuzco! Omdat de temperatuur hier zo'n 20 graden lager ligt zijn we warm aangekleed met ongeveer 7 lagen. In Cuzco wordt aangeraden om even te blijven em te acclimatiseren, het zuurstofgehalte in de lucht ligt een stuk lager door de hoge ligging (3500 mtr). Gelijk een stadswandeling gemaakt voor een indrukwekkend uitzicht over de stad en de bergen eromheen en geluncht met een heerlijk lokaal stukje Alpacavlees wat een kleine Lama is. 's Avonds onze tour geboekt en Cuzco aan onze salsamoves laten wennen.

Vandaag voor de eerste keer uitgeslapen en de voorbereidingen getroffen voor onze eerste hike naar 4600 mtr. Morgen gaan we langs de noordkant van de Salcantay, een berg van 6300 mtr, in 4 dagen richting de Machu Picchu. Extra lagen kleding voor de aankomende kou, muts, handschoenen en snacks voor onderweg zijn ingepakt en om 04:00 AM vannacht worden we opgehaald en naar het eerste kamp gebracht. 3 dagen, gemiddeld 8 uur per dag hiken door naar wat het schijnt ongelooflijk mooie rotspartijen en vergezichten. De vierde dag zullen we dan bij zonsopkomst aankomen bij het schilderachtige Machu Picchu!!

Wij zijn voorbereid en ik zal bij terugkomst aankomende donderdag of vrijdag weer een update geven over de hike!

Voor de ouders: we zijn dus de aankomende 4 dagen niet bereikbaar.

Groeten Stephen en Willem

• 15 Juli 2013 - 13:53