Good Karma, Bad Dharma - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Stephen - WaarBenJij.nu Good Karma, Bad Dharma - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Stephen - WaarBenJij.nu

Good Karma, Bad Dharma

Door: Stephen

Blijf op de hoogte en volg Stephen

26 Januari 2012 | Nepal, Pokhara

Beste Schildknaapjes,

Ons eerste teken van leven vanuit Nepal dan maar. Ik zal beginnen waar ik de vorige keer ben gestopt. Na de laatste nacht in Delhi en het erg vroeg opstaan in de morgen om onze vlucht te halen, was de taxi die we hadden geregeld natuurlijk weer te laat. Gelukkig hadden we dit berekend en kwamen we ruim op tijd aan op het vliegveld. We vlogen met een low-budget maatschappij direct door naar de hoofdstad van Nepal, Kathmandu. Ik kan je vertellen dat we heel erg uitzagen naar het wat rustigere Nepal, aangezien Delhi echt verstikkend was. Aangekomen op het vliegveld van Kathmandu konden we direct doorlopen omdat we zo slim zijn geweest om ons visum alvast van te voren te regelen. Buiten gekomen stonden alle taxi-chauffeurs alweer klaar en leek het voor een moment even op Delhi. Toen we aankwamen bij het Hostel in Kathmandu bleek de reservering niet goed door te zijn gekomen, maar gelukkig had Khema, de hosteleigenaar, nog wel 2 kamers over waar we konden slapen. Het hostel was in een woord koning te noemen. Een dakterras met uitzicht over de bergen rondom Kathmandu en de alom bekende vlaggetjes met Mantra's erop die reizigers geluk moest brengen. De eerste avond bij Kilroy's gegeten, wat top was. Lekkere Everest biertjes die de meeste Nederlandse biermerken overtreft gedronken. In gesprek geraakt met een van de kelners bleek er een Nederlandse kerel uit Amsterdam aan de bar te zitten, waar we natuurlijk een praatje mee hebben gemaakt. Hij vertelde ons dat hij een Nepalese vriendin heeft en eigenaar is van een weeshuis net buiten Kathmandu. Na wat biertjes raadde hij ons aan dat we naar Pokhara moesten gaan omdat het daar nog rustiger en mooier is. Via hem een privetaxi en een hotel geregeld. Na het gesprek nog even naar de lokale bar gegaan met het personeel van het restaurant en ons vermaakt met een paar potjes pool. De dag erop zijn we Kathmandu ingetrokken en hebben we de tempels hier bekeken. Indrukwekkend is toch wel de armoede van mensen die eromheen leven en geld bij elkaar proberen te sprokkelen. Aardig als we zijn, nog wat flessen water uitgedeeld aan de lokale kinderen, en onze Karma voor deze week is weer goed. Ook hebben we de treintickets voor Jaisalmer in India geregeld. Zodat we na onze vlucht vanuit Kathmandu naar Delhi gelijk in een 17 uur duurende nachttrein kunnen gaan zitten! Heerlijk!

De dag erop zijn we met de taxi om 09:00 AM vertrokken en hebben we een reis afgelegd van 200 km in 6 uur. Dodelijk maar wel goud. Tussen de bergen door slingerend tussen motoren en zware vrachtwagens de dood te vaak in de ogen gekeken. Gelukkig hadden we de zegening van Khema en de opgekrikte Karma, en hebben we het overleefd. Net toen we aankwamen hier in Pokhara werden we platgebeld door alle bezorgde mensen die wilden weten of we nog leefden aangezien er een Nederlander is omgekomen ten noorden van Kathmandu door een landslide. Danku allen voor de bezorgdheid, maar we zijn nog springlevend, op wat Dharma-problemen (haha leuk..) na.

Gisteravond hier het meer bekeken en nog wat drankjes gedaan in de Amsterdam Bar hier om de hoek. Het hotel en eten zijn prima en we genieten van de rust die er in de stad heerst. Het is monsoon dus weinig toeristen en totale rust. Gisterenavond hebben we er alledrie aan moeten geloven, na een wat misplaatste afspraak, hebben we ons gehuld in de grootste hippiepakken die je maar kunt voorstellen. Dus behoren we nu echt tot het selecte groepje " bad ass backpackers". ahum ahum. Vanochtend werd ik toevallig rond een uurtje of 4:00 AM wakker en heb ik heel mooi de zonsopgang kunnen bekijken die achter de hoogste bergen ter wereld opkwam. Plan is dan ook om dit morgen met zijn 3en te doen, maar dan aan de overkant van het meer in een tempel die tegen de bergrand aanligt. Waar het uitzicht dus nog mooier is.

Ik vind het wel weer lang genoeg, en kan jullie medelen dat het "dak van de wereld" geweldig is! Foto's heb ik toegevoegd op facebook, daar zijn ze te bekijken!

Nog een fijn einde van de werkweek en tot de volgende!

Superdoei en tot Bier!

Stephen