Snoeihete woestijn tot de beeldschone Taj Mahal - Reisverslag uit Delhi, India van Stephen - WaarBenJij.nu Snoeihete woestijn tot de beeldschone Taj Mahal - Reisverslag uit Delhi, India van Stephen - WaarBenJij.nu

Snoeihete woestijn tot de beeldschone Taj Mahal

Door: Stephen

Blijf op de hoogte en volg Stephen

26 Januari 2012 | India, Delhi

Beste Schildknaapjes,

Het is alweer een tijdje geleden en onze reis zit er alweer bijna op. We zijn inmiddels weer aangekomen in Delhi voor onze laatste nacht in India, vandaar dat we een afsluitend verhaal zullen tikken.

We waren gebleven bij onze laatste nacht voor onze trip door de snoeihete woestijn rond Jaisalmer. Die ochtend vroeg werden we opgepikt door een Jeep, en werden we letterlijk in de woestijn gedropt bij 4 kamelen en een "camel boy" genaamd Tiger. Op het begin lijkt het rijden op een kameel op een hele chille en rustgevende bezigheid is, na in 3 dagen 20 uur op een kameel te hebben gezeten kunnen we jullie mededelen dat dit niet het geval is. Het geval is dus dat de kamelen worden volgeladen met alles wat we in 3 dagen nodig hebben, dit moet er elke keer weer af als er even pauze wordt gehouden of geluncht moet worden. De eerste nacht hebben we in de zandduinen geslapen en zijn we 's nachts gaan verplaatsen om wat minder in de zandstorm die er woedde te liggen. Wat achteraf geen klap uitmaakte want alles, maar dan ook echt alles zat onder het zand. (it's an experience zullen we het maar noemen). De moed was wat in de schoenen gezakt toen we rond een uur of half negen de kamelen gingen opzadelen, want het beloofde een nog warmere dag te worden. (lees: gevoelstemperatuur van rondom de 45 graden celcius). Gelukkig stonden er wat meer stops op het programma en zijn we wat meer kleine dorpjes gaan bezoeken. Goed om te vermelden dat de dorpjes waar we kwamen niet aangesloten zitten op het elektriciteitnetwerk en geen stromend water hebben. De 2e dag, aan het einde van de lunch, joinde Kamiel, een backpacker uit het Hostel, ons, waardoor we voor het eerst in 2 dagen weer eens normale gesprekken konden voeren dan alleen met elkaar. Gelukkig hadden we het voor elkaar dat we de 2e nacht niet op de zanduinen gingen slapen, en hadden we ons kamp opgezet bij een waterput waar we met zijn 5en op konden slapen. 's avonds een welverdiend (uiteraard warm) biertje gedronken en goede gesprekken gehad. Grootste openbaring was dat onze islamitische camelboy nog nooit gehoord had van 9/11 noch van zijn eigen profeet. Later op de avond in slaap gevallen met de meest heldere sterrenhemel die je je maar kan voorstellen. De laatste dag was de heetste van allemaal (temperaturen richting de 50 graden), en na 3 dagen op een kameel zitten hadden we allemaal behoefte aan een goede douche. Na 8 uur op de kameel kwamen we eindelijk aan bij de jeep. Het zag eruit als een oase maar het was echt waar, ze hadden koude cola meegenomen. Wat veel goeds deed in vergelijking van de liters warm water die we de 3 dagen ervoor hebben gedronken. Teruggekomen in het hostel zijn we heerlijk onder de douche gesprongen en hebben we heerlijk genoten van de airconditioning. 's Avonds onzelf verwend met een goed restaurant en de nodige KOUDE biertjes bij Restaurant Saffron, waar muzikale Kasper nog even met het lokale bandje heeft mogen meejammen (foto's volgen!). De volgende ochtend heerlijk uitgeslapen en nog wat inkopen gedaan voor de nachttrein naar Jaipur.

De treinreis was prima, het 'snachts opstaan en binnen een paar minuten de trein uitspringen zorgde voor de enige stress, maar gelukkig is alles goedgekomen en zijn we heerlijk in een welverdiend hotel met zwembad neergeploft. 1 dag sightseeing en 1 dag maximaal bijkomen aan het zwembad.

De derde dag gingen we dan eindelijk naar mijn highlight van de vakantie, Agra. Onderweg zijn we nog even gestopt in Fatehpur Sikri, waar een enorme moskee staat en een wat vervallen fort. Eenmaal aankomen bij ons geboekte hotel in Agra bleek de boeking niet goed door te zijn gekomen en moesten we intrekken in een kamer die naast bouwwerkzaamheden zat. Na de lunch hadden we daar toch niet zoveel zin in, en hebben we het hotel verlaten en zijn we op zoek gegaan naar een andere hostel. Welke we gevonden hebben, pal bij de oostelijke gate van de Taj Mahal.

De volgende ochtend was het wederom vroeg opstaan. Kaartjes gekocht en de poorten van het toch wel mooiste gebouw ter wereld door. Eenmaal binnengekomen was het gelukkig nog niet zo druk, en konden we rustig door de tuinen rondlopenn. Grappig is dat iedereen zo zijn eigen voorstelling heeft bij de Taj Mahal en dat die toch altijd weer anders is dan in het echt. Tuurlijk zijn we als echt toeristen de meerst verschrikkelijke foto's gaan maken van de Taj, deze volgen nog!

Verder is Agra eigenlijk een vreselijke stad, iedereen die weer wat van je wilt, en je kunt er niet echt rustig over straat. Jezelf verschansen in een koffiezaakje was dan ook een heerlijk tussendoortje. Diezelfde middag naar het Agra Fort, welke in vele opzichten veel leek op alle andere forten in de Regio.

De laatste avond in Agra heerlijk op een terrasje gezeten bij ons Hostel, waar we onze indrukken teboven zijn gekomen. We kunnen terugdenken aan een fantastische reis in dit bizarre land. Alle uitersten zijn bezocht,gezien en meegemaakt. Nu in ons laatste hotel in Delhi, morgenochtend vliegen we met weemoed terug naar ons kikkerlandje waar onze drukke leventjes, althans die van Kasper en Tych pas over een weekje, weer beginnen!

Tot volgend jaar en tot Bier

Namastee (superdoei in Hindi)